lördag 24 mars 2012

Målning av kök


Hej, jag fick en fråga om hur jag gått tillväga när jag tog mig för det här projektet; att måla köket vitt. Och jag tycker det är så roligt att få frågor!
Så... så här gick det till:

1. Först fick jag ett smärre sammanbrott på all furu, sedan skred jag till verket beväpnad med en hink vatten och en hel del Yes. Måttet var rågat och vi hade ingen målartvätt hemma. Sammanbrottet är viktigt då det fungerar som motivation under det tråkiga grundarbetet. :-)

2. Efter tvätt slipade jag ytan lätt med sandpapper, för att komma åt vid profilen har jag använt en slipduk. Den har varit suverän!

3. Spackling och mer slipning. Fast jag har knappt spacklat alls den här gången.

4. Sedan har jag kvistlackat ett varv. Har förr alltid tagit 2 gånger men det syns så lätt en förhöjning i färgen sedan.

5. Vid grundmålning har jag använt V-Slip. Ganska tunt lager. Hellre 2 tunna än ett tjockt.

6. Nu kom en del skavanker fram i och med den vita färgen. Så lite mer spackel behövdes vid luckorna under diskbänken.

7. Äntligen täckfärg! V-Mill 0502-Y i tunna lager.

Tog hela tiden några luckor åt gången. Då fick jag snabbt se lite resultat. Är långt ifrån klar men ett ljust och trevligt rum har vi redan fått!

Från början hade jag tänkt använda V-Slip plus en oljebaserad färg, men vi tänkte om då välventilerad målningslokal var svår att skaka fram. Och vi har ju småbarn här hemma så vattenburen färg funkade bättre för oss. Det innebar också att jag har kunnat fortsatt att måla de flesta luckorna kvar på sin plats. Det skulle jag nog inte gjort för några år sedan när huset nyss införskaffats, men nu har jag sänkt kraven på min egen insats och då är jag faktiskt mer nöjd med resultatet och jag får mer gjort. Sen har jag ju verkligen övat mig i målandets konst samt lärt mig att mer än hälften av resultatet beror på en viktig detalj; en dyr och bra pensel.

Fotografi © Sommarfågel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Widget by LinkWithin