tisdag 24 mars 2009

Våffeldagen

Idag är det våffeldagen!

Önskar att jag hade ett så här fint våffeljärn att ta fram. Jag hittade den hos Skeppshults.
Jag ska hålla utkik på loppisarna framöver, har jag tur kanske det dyker upp ett äldre våffeljärn av samma typ.

Längtar till sommarens auktioner!
Har väntat så länge nu. Vill packa min fikakorg, ta med en filt och bara njuta.
Här kommer ett recept som jag tänkte försöka mig på:

Våffla med persika och ricottaost



IngredienserPortioner: 4

1 ask ricottaost (225 g)
2-3 msk honung (+ extra till garnering)
1 msk finrivet citronskal
1/2 dl finhackad mynta
2 msk finhackade valnötter
1 burk persikor (ca 500 g)

Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel




Gör så här


1. Vispa ihop ricottaost, honung, citronskal, mynta och 3/4 av nötterna.

2. Skiva persikorna cm-tjockt och fördela dem över nygräddade våfflor.

3. Lägg på en generös klick av ricottablandningen. Strö över resterande nöthack och ringla över lite extra honung.



FÖR ALLA?

Innehåller gluten, mjölk och ägg.

Ändra till glutenfritt: grädda glutenfria våfflor.

Mjölkfritt: grädda mjölkfria våfflor, uteslut ricotta och användi stället en sojabaserad naturell mjukost eller en väl mogen mosad avokado till fyllningen.

Recept från ICA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Widget by LinkWithin