torsdag 19 januari 2012

Utbyggnad och målning


Hej! Om ni är nyfikna på vad vi gjort på renoveringsfronten sedan sist så är det utbyggnaden som upptar vår tid. Här tittar ni in i den blivande tvättstugan/klädkammaren. Under fönstret till vänster ska tvättmaskin och torktumlare stå. Till vänster om dem ska två garderober in, och mitt emot dem (till höger i bild) kommer tre garderober till förhoppningsvis klämmas in. Under fönstret längst bort ska tvätthon vara. I hörnet mellan tvättmaskin och tvättho ska det stå några bänkskåp med bänkskiva i oömt material och ovanför dem öppna hyllor. Bortanför de tre garderoberna till höger ska öppningen in till alkoven vara och där inne ska tvätten kunna hängas på tork.


I alkoven ska även tvättkorgarna få sitt hem. Jag gillar våra tvättkorgar, där kan vi sortera smutstvätten direkt. Har haft lite problem med att få de andra i familjen att förstå hur mycket enklare det blir om alla sorterar sin egen tvätt. Men efter jag tillverkade de här pedagogiska skyltarna så lärde sig våran då 3-åring det hela snabbt, och sedan lärde hon sin far... ;-) Han skrattar inte alls lika högljutt som jag när jag berättar det för folk, men han ler i alla fall. Tanken var att även dottern skulle kunna gå fram till korgarna och leta bland bilderna för att kunna hitta rätt korg, sedan finns ju även en skriftlig anvisning, men det har jag provat på sambon förr utan resultat. Skyltarna var roliga att knåpa ihop tillsammans med dottern och sedan förenklade de vardagen lite. En känsla av ordning sprider de minsann, att sedan resten av huset är i totalt kaos blundar jag för.




Jag har fyra sådana här gamla stolar som min farfar gjort. De har setts som förbrukningsmaterial de senaste 20-30 åren så någon har använt en av stolarna som sågbock, alla fyra har används när man målat om någonstans. Kanske i sommarstugan där jag hittade dem. Tanken var redan då (för 7 år sedan tror jag) att renovera dem så klart men bättre sent än aldrig så nu gör jag en insats. Slipning kan jag göra i utbyggnaden, men där är inte värmen påslagen ännu och jag har ingen bra målarstuga, så det får bli i hallen målningen sker, och det är inte så kul i längden för hallen ligger idag mitt i vårat hus. Mitt mål är att två stycken stolar ska bli klara senast nästa vecka, sen pausar jag nog. Ombyte förnöjer och jag har så många fler projekt som pockar på min uppmärksamhet.


Före

Efter

© Sommarfågel
Annars så går tiden åt till att ta hand om barnen, japp plural, sen i somras har vi två! Här är deras händer som i sömnen försäkrar sig om att den andra inte har försvunnit. Sötnosar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Widget by LinkWithin